Flash bir mimar olan Jonathan Gay`in ev tasarımı yapan bir program oluşturma rüyası olarak başladı. Flash programına gelene kadar Gay bir çok aşamaları geçmek, zorluklarla başetmek durumunda kaldı.İlk programı basic ile hazırlanmış uzay istilacıları ile ilgili bir oyundu. Daha sonra ikinci oyununu hazırlamaya başladı.Profesyonel bir sanatçı ile anlaşarak Dark Castle isimli oyununu hazırladı.Bu oyun Gay`in programcılık konusunda atılım yapmasını sağladı.Digital ses ile kombine edilmiş animasyon oluşturma konusunda büyük deneyim kazandı.
Bu oyundan sonra postscript stil çizimleri yapabilen SuperPaint2 çalışmalarına başladı.
Programı geliştirerek hem Mac hem de Window üzerinde çalışacak şekilde düzenledi. Bu teknoloji Adobe Illustrator ve o zaman Macromedia`dan ayrı olan Aldus Freehand ile yarışacak konuma gelmişti.
Bu sırada kişisel bilgisayar kullanımında en son yenilik pen computer (elektronik bir kalem ile sahneye yazabilme) kullanımı idi. Gay, Charli Jackson ile beraber 1993 Ocak ayında pen computerler için grafik yazılımlarını pazarlayan Futurewave Software`i kurdu. O zamanki teknoloji ile bilgisayarda bir grafik programını çalıştırma ve çizim yapma oldukça zor gözüküyordu. Robert Tatsumi`nin yardımı ile bilgisayara elektronik kalem ile çizim yapma işlemini basite indirecek çalışmalara başladı. Çalışmaların sonunda bilgisayara çizim yapma işlemini bir kağıda çizim yapma işlemi ile aynı kolaylığa indirgeyecek yöntemleri sağladılar. Buna rağmen bağlı oldukları AT&T 1994 Ocak ayından sonra bu programa verdiği desteği azalttı. Gay programı yaşatabilmek için bilgisayarda çizim işlemini kolaylaştıracak SmartSketch yazılımını devreye soktu . Fakat rakipleri karşısında ancak düşük bir başarı elde edebildi.
1995 yaz ortalarında, kullanıcılardan SmartSketch`i animasyonlarda kullanılmasına dair bilgiler alındı.Animasyonlar o sıralarda sadece VHS ve CD-Room yoluyla dağıtılıyordu ve animasyon araçları çok küçük bir pazar payına sahipti.
Tam bu sırada internet (World Wide Web) olarak tanımlanan yeni bir konsept ortaya çıktı.Gay ve arkadaşları bu konseptin grafik ve animasyonlarda popüler olacağını düşündüler.Bu görüşe bağlı olarak futurewave çizdikleri yolu değiştirdi ve 2 boyutlu bilgisayar animasyonlarına yöneldiler.Bu yöneliş ileride flashın doğuşunu sağlayacaktı.Web playerlarda SmartSketch`i animasyona eklemek için javadan yararlanmak gündeme geldi.Geliştirilen bu program çok yavaş çalışan bir programdı.Etkili bir şekilde kullanılması mümkün değildi.Netscape uygun plug-in api`ler geliştirdi.Bu sayede program browserlarda makul performasta çalışacak konuma gelmişti.SmartSketch`in bu gelişimden sonra program önce SmartSketch Animator daha sonra da Celanimator olarak yeniden isimlendirildi. Çizim ve animasyona odaklanmış olan bu programın sadece çizgi film yazılımı olan bir program olarak adlandırılmasından duyulan endişeden dolayı ismi ileride (1995) Future Splash Animator olarak değiştirilecekti.
1995 Ekimine gelindiğinde programa ilginin az olduğu düşüncesi Gay ve arkadaşlarını endişelendirdi. Bu nedenle Adobe de John Warnock`a yazılımı satmaya çalıştılar.Adobe ciddi olarak Future Splash Animator ile ilgilenmelerine rağmen java uyarlamasının programın çalışmasında yeterli hızlılığı sağlayamaması nedeni ile yazılımın alınması reddedildi.
1995 Aralık ayında yazılım neredeyse Fractal Design firmsına satılmak üzere idi. Fakat firma sadece SmartSketch ile ilgilendiğinden satılmasından vazgeçildi.
Şirket düşük pazar payı ile devam ederken 1996 ağustos ayında Microsoft`un MSN`nin web versiyonunda bu programı kullanmak istemesi ile en büyük başarı ve atılımı gerçekleştirdi. Daha sonra Microsoft`a Disney Online firması katıldı.
1996 Kasımında Macromedia, Futurewave firmasına beraber çalışmayı teklif etmiş ve 4 yıl boyunca 500.000 dolarlık yatırım teklifi sunmuştur.Bir süre sonrada firmayı satın alarak Future Splash Animator programını Flash1 adı altında piyasaya sunmuştur.
Kronoloji:
1996 -- Flash1
1997 -- Flash2
1998 -- Flash3
1999 -- Flash4
2000 -- Flash5
2002 -- Flash-MX
2004 -- Flash-MX2004
2005 -- Flash8
2005 yılında Macromedia firması Adobe tarafından satın alınmış ve Flash8, Adobe tarafından piyasaya sürülmüştür.
2007 -- Flash Cs3
|